تفاوت کلاس آمپلی فایرهای صوتی در چیست
با سلام
متاسفانه در بازار ایران تعدادی زیادی ماژول و کیت و یامدارات آمپلی فایر وجود دارند که یا سراسر پر از عیب هستند یا اطلاعات غلطی که در مورد این چنین مدارات وجود دارد
متاسفانه اکثر مدارات از سایت های اینترنتی نامعتبر ( جهت بازدید بیشتر از سایتشان )برداشته و مونتاژ شده یا معمولا از یک دستگاه چینی کپی شده اند
اکثر ماژول های موجود در بازارهم که ماژول هایی هستند معمولی که این ماژول ها در هیچ دستگاه حتی چینی هم مورد استفاده قرار نگرفته و بیشتر جنبه تجاری و سود آوری دارند نه صنعتی و کار آمد که برای مصرف کنندگان نتیجهای جز صرف هزینه و اتلاف وقت ندارند باز باید به اطلاع برسانیم که خود تولیدکنندگان و فروشندگان اطلاعات بسیار ضعیفی دراین باره دارند یا اصلا ندارند به عنوان مثال استفاده از ترانزیستورهای TIP41'TIP42
که خود این ترانزیستورها اصلا صوتی نیستند و بیشتر در مدارات تغذیه از آنها استفاده می شوند که همین موضوع در دیتاشیت این قطعات تعریف شده ، مورد استفاده قرار می گیرند و دلیل این کار این است که ترانزیستورهای صوتی درایور ( راهاندازی ) ترانزیستورهای خروجی ، قیمت بالایی دارند و برای سودجویی از این قطعات استفاده می کنند در ضمن علاوه بر پاسخ دهی فرکانسی پایین این دو ترانزیستور ولتاژ و جریان و دیگر مشخصات این قطعات هیچ نسبتی با مدارات آمپلی فایر نداشته وباعث بیشتر داغ شدن ترانزیستورهای خروجی و اتلاف و حذف بسیاری از فرکانس های صوتی ( مخصوصا فرکانس های بالاتر ) می شوند ، دقیقا این مورد میتواند سند خوبی برای بدرد نخور بودن آمپلی فایر باشد . دوم انتخاب درست تغذیه خازن های ولتاژ و ترانس و رکتی فایر و ،.. می باشد به همین ترتیب الا آخر
طراحی درست مدار بالانس ( قسمت بایاس ) پوش پول ومدار فیدبک جریان و ولتاژ مناسب برای امپ همگی در ساخت و طراحی یک مدار آمپلی فایر ایدهآل قابل بحث است
در ضمن خود کلاس آمپلی فایر که بازهم متاسفانه به غلط در بین عموم جا افتاده که امپ کلاس D بهترین نوع است که کاملا غلط است و تبلیغات در این ضمینه به حدی رسیده که همه باور کردهاند حتی خود دلالان
هدف از این مقاله
این است که بیشتر در مورد چگونگی کاردکرد و طرز کار و راهاندازی آمپلی فایرها خوانندگان و علاقهمندان آشنا و برای انتخاب یک آمپلی فایر ایدهآل باتوجه به نیاز و بودجهشان اطلاعاتی را کسب کنند
در ابتدا کلاس کار آمپلی فایرها را باهم مقایسه کرده تا قبل از خرید و ساخت هر مدار و ماژولی به درستی بدانید که نتیجه کار شما به کجا ختم می شود
روشی که یک تقویت کننده قدرت و سیگنال را با هم ترکیب می کند کلاس آن را مشخص می کند. در ادامه، آیا تعجب می کنید که اصطلاحاتی مانند کلاس A، AB، G/H یا کلاس D در تقویت کننده های صوتی به چه معنا هستند؟
همچنین تقویت کننده های کلاس A، AB و کلاس D چه تفاوت هایی دارند؟
در این وبلاگ، کلاسهای مختلف تقویتکنندهها را بررسی میکنیم، نقاط قوت و ضعف مرتبط با آنها و تفاوتهای فناوری را توضیح میدهیم تا به شما در تصمیمگیری آگاهانهتر برای خرید کمک کنیم.
هر کلاس چیزی منحصر به فرد به ارمغان می آورد
اول از همه، اینها سیستم های درجه بندی نیستند که با آن کیفیت تقویت کننده را ارزیابی کنند، بلکه توصیف دقیقی از توپولوژی تقویت کننده هستند. هر کلاس چیزی منحصر به فرد را به جدول می آورد، اما هدف همیشه یکسان است: تقویت سیگنال ورودی بدون ایجاد اعوجاج.
کلاس تقویت کننده قدرت و سیگنال را هم افزایی می کند
کلاس آمپلی فایرها با کارایی و صحت صدا بستگی به طراحی استفاده شده دارد. در تمام طرح ها، بانک های ترانزیستورهای خروجی که هر کدام به تنهایی آمپر کمی هستند، توان جمعی خود را به یکدیگر اضافه می کنند تا خروجی نهایی تقویت کننده را ارائه دهند.
مهم است که به یاد داشته باشید که کلاس های مختلف تقویت کننده مقادیر متفاوتی گرما تولید می کنند. گرمای بیش از حد به سیگنال خروجی تقویت کننده و اجزای داخلی آسیب می رساند.
نحوه انتخاب تقویت کننده برای بلندگوها - راهنمای آسان
جزئیات در مورد کلاس های تقویت کننده
تقویت کننده های کلاس A
تقویت کننده کلاس A
این یک کلاس تقویت کننده با وفاداری بالا است. ترانزیستورهای خروجی تقویت کننده کلاس A با قدرت کامل کار می کنند، چه سیگنال ورودی وجود داشته باشد یا نه. وقتی سیگنالی وجود ندارد، قدرت ترانزیستورها به گرما تبدیل می شود. هنگامی که یک سیگنال وجود دارد، برق از پایانه های بلندگو خارج می شود.
همچنین، هر ترانزیستور خروجی کلاس A هر دو بخش ولتاژ منفی و ولتاژ مثبت شکل موج AC سیگنال را تقویت می کند و حجم کار را افزایش می دهد و گرمای بیشتری را افزایش می دهد. آمپلی فایرهای کلاس A در سطح راندمان 25 درصد کار می کنند و 75 درصد باقیمانده توان آنها به گرما تبدیل می شود.
هیچ چرخه روشن، خاموش، گرم شدن یا خنککنندهای وجود ندارد که بر جریان سیگنال تأثیر بگذارد. در این کلاس، عملکردی بدون اعوجاج دریافت می کنید. علاوه بر این، هیچ سوئیچینگی در جریان نیست، به این معنی که هیچ تداخل القایی با فرکانس بالا وجود ندارد. تقویت کننده های کلاس A خالص کمیاب و گران هستند.
تقویت کننده های کلاس B
تقویت کننده کلاس B
اینها بار کاری هر مرحله خروجی را با جایگزین کردن ترانزیستور منفرد در آنجا با دو ترانزیستور که معمولاً به آن آرایش "فشار کش" گفته می شود، کاهش می دهد. از بین این دو، یکی از ترانزیستورها قسمت های ولتاژ منفی شکل موج AC سیگنال را تقویت می کند، در حالی که دیگری ولتاژ مثبت را مدیریت می کند.( هر موج کامل صدا دارای دو نیم سیکل یا چرخه می باشد نیم سیکل مثبت و نیم سیکل منفی )
این دو در یک خروجی واحد هم افزایی می کنند. تقویت کننده های کلاس B با وفاداری پایین کارآمدتر هستند، اما اعوجاج بسیار بیشتری ایجاد می کنند.
تقویت کننده های کلاس AB
تقویت کننده کلاس AB
این تقویت کننده ها وفاداری و کارایی بالاتری را ارائه می دهند. جفت ترانزیستورهای خروجی Push-Pull ( هرکدام یک نیم سیکل صدا را در یک موج کامل سینوسی تقویت می کنند )در یک آمپلی فایر کلاس AB هر کدام بیش از نیمی از زمان روشن هستند و ناگهان خاموش و روشن نمی شوند. یک جریان بایاس بهینه برای هر تقویت کننده وجود دارد که اعوجاج متقاطع طراحی کلاس B را کاهش می دهد.
آمپلی فایرهای کلاس AB بازدهی بسیار بالاتری نسبت به آمپلی فایرهای کلاس A تا 60 درصد و اعوجاج کمتری نسبت به تقویت کننده های کلاس B دارند. آمپلی فایرهای کلاس AB یک انتخاب کاربردی و مناسب برای سینمای خانگی و آمپلی فایرهای استریو و دیگر مصارف صنعتی هستند.
تقویت کننده های کلاس D
تقویت کننده کلاس D
تقویت کننده های کلاس D دستگاه های دیجیتال نیستند. بیشتر مدارهای تقویت کننده کاملا آنالوگ خواهند بود. آنها یک پانچ با راندمان تقریبا 90٪ بسته بندی می کنند. مدار آنبورد پالس های جریان DC با فرکانس بسیار بالا (اغلب بیش از 100 کیلو هرتز) ایجاد می کند. IT مجهز به مدولاسیون عرض پالس یا PWM است.
این پالسهای DC از طریق ترانزیستورهای خروجی تقویتکننده اجرا میشوند که منجر به خروجی توان بالا میشود. این کارآمدترین راه برای راه اندازی این ترانزیستورها است - در برخی موارد تا 90 درصد کارایی دارد. با این حال، بسیاری از علاقهمندان به صدا از تقویتکنندههای کلاس D در سیستمهای خود استفاده نمیکنند که نیاز به فیلتر کردن اعوجاج ایجاد شده را بیان میکند.
در بسیاری از موارد در سایت ها و گاهی تولیدکنندگان غیر حرفهای به کرات دیده شده امپ های کلاس دیگر را می خواهند به کلاس D تبدیل و تغییر دهند لذا ترانزیستورهای خروجی را به جای ترانزیستورهای BJT به ماسفت تغییر می دهند ، این کار بسیار احمقانه ایست شاید صدایی در خروجی ایجاد شود اما کیفیت و قدرت و هیچ استاندارد جهانی و حتی اماتوری ندارند چونکه عرض کردیم ماسفت ها با پالس مربعی و نوسانات و عرض پالس و دنیا و قوانین خواص خود کار می کنند و بسیار با ترانزیستورهای دیگر متفاوتند ، برای راه اندازی گیت ماسفت ها معمولا به ولتاژ ۱۰ تا ۱۵ ولت نیاز است با کمترین جریان خود این موضوع و بحث بسیار پیچیده است ، درایو و راه اندازی گیت این ماسفتها کار آسانی نیست و نیاز به تجربه و دانش و تجهیزات زیادی دارند هرگز به راحتی نمی شود با یک یا چند نرانزیستور ساده این کار را انجام داد آیسی های درایور ماسفت های زیادی با کارایی و قابلیت های متفاوتی در همین راستا و ضمینه تولید شده اند ، پس اگر مدار امپی را دیدید که چند ترانزیستور دارد و ترانزیستورهای خروجی و پوش پول ماسفت هستند بدانید کل مدار از ابتدا غلط و بی اساس است در ضمن خود این آیسی های درایور ماسفت باید دارای تغذیه جداگانه باشند که این امر باعث می شود معمولا یک تغذیه ۱۲ تا ۱۸ ولتی مجزا داشته باشند پر غیر اینصورت هیچ توضیح منطقی برای تضمین درست بودن این مدارات نیست
معمولا اشخاص کم ثواد این مدارات را بیشتر از اینترنت دانلود و مونتاژ می کنند و تا حدودی به بازار عرضه
در همه مقالات عرض کردیم طراحی فیبر مدارچاپی یک تقویت کننده امپ به خودی خود چالش بزرگی ست و نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد
تقویت کننده های کلاس G/H
تقویت کننده کلاس g/h
آنها راندمان افزایش یافته ای را نسبت به تقویت کننده های کلاس AB ارائه می دهند. آنها در بخش منبع تغذیه کار می کنند. یک منبع تغذیه با ولتاژ بالا برای برق خروجی بالا مورد نیاز است. کلاس G از بیش از یک ریل برق پایدار استفاده می کند. در حالی که کلاس H یک بریدگی بالاتر از کلاس G است زیرا به طور مداوم ولتاژ تغذیه را در هر زمان تغییر می دهد.
با این حال، هر دوی آنها به منابع تغذیه بسیار پیچیدهتری نیاز دارند که منجر به هزینه بالاتر اجرای این ویژگیها میشود.
همچنین بخوانید: درک تفاوت بین گیرنده های AV و آمپلی فایرها
کلید برداشتن
طراحی کلاس A کمترین کارایی را دارد اما بالاترین کیفیت صدا را دارد.
طراحی کلاس B کمی کارآمدتر است، اما دارای اعوجاج زیادی است.
طراحی کلاس AB یک پانچ با بهره وری قدرت و صدای فوق العاده دارد.
طراحی کلاس D بالاترین کارایی را ارائه می دهد، اما کاملاً وفادار نیست و بیشتر تجاری و کم هزینه تر است
مقایسه آمپلی فایر کلاس و H و G و D با AB
اساسا بهترین نوع امپلی فایرها آمپلی فایرهای HIFI می باشند که نزدیکترین صدا و کیفیت را به صدای اصلی تا به امروز دارند جالب است بدانید که آمپلی فایر کلاس AB و G تنها دارای این ویژگی می باشند نه آمپلی فایر کلاس D و ،...
اما در مقایسه بدانید که معایبی هم در هر دو کلاس وجود دارد که به انها اشاره می کنیم
آمپلی فایر کلاس D
چون بنده خود شخصا طراح مدار هستم و مدارات آمپلیفایر زیادی را ساخته و تست کردهام با تجهیزات دقیق و پیشرفته و دانش خود ، متوجه این امر باشید امپلی فایر کلاس D حدود ۹۰ درصد و حتی بالاتر شبیه یک منبع تغذیه سویچینگ است بیشتر تا امپلی فایر صوتی برای توضیح بیشتر باید عرض کنم ؛ به عنوان مثال شما برای ساختن یک مدار ساده که توانایی کنترول یک مصرف کننده مانند موتور و لامپ و یا هر چیز دیگر که توانایی این را داشته باشد مثلا نور لامپ را کم و زیاد کند ، نیاز به یک ترانزیستور دارید یا با یک ترانزیستور قصد کنترولش را دارید در ترانزیستورهای BJT یا اصطلاح عمومی معمولی شما با کم و زیاد کردن ولتاژ بیس به راحتی ولتاژ خروجی را کنترول و کم و زیاد خواهید کرد اما در ترانزیستورهای ماسفت FET چنین نیست بلکه با کنترول پهنای پالس و زمان مرده و دیوتی سایکل و فرکانس این نوع ترانزیستور ها می توانید ولتاژ و جریان خروجی خود را کنترول کنید برای درک بیشتر و آسانتر تصور بفرمایید که پالس ترانزیستورها با خاموش روشن شدن مداوم ولتاژ گیت کار می کنند لذا شما باید مثلا در یک ثانیه ماسفت روشن و یک ثانیه هم خاموش باشد تا مثلا فلان قدر لامپ نور داشته باشد هرچه پهنای پالس بیشتر شود مثلا دوثانیه روشن یک ثانیه خاموش باعث میشود به نظر برسد لامپ نورش بیشتر شده البته این مثال جهت درک بهتر موضوع ارائه شده وگرنه به احتمال بسیار زیاد در یک مدار ، در یک ثانیه ، چند هزار بار این عمل انجام شود و برعکس برای کمتر شدن نور باید پهنای پالس کمتر شود در مورد فرکانس ماسفت و دیگر چیزها توضیح ندادهایم که مطلب خسته کننده و پیچیده تر نشود ، در کل منظور این است بدانید ماسفت ها با فرکانس ( و پهنای پالس و ،.. ) کنترول می شوند نه با کنترول نرم و دقیق ولتاژ و جریان . و همیشه باید در حالت سویچ کردن یا همان خاموش و روشن باشند در غیر اینصورت در چند ثانیه سوخته و در حین کارهم کار نمی کنند ، دوستان حالا همین موضوع را در مورد آمپلی مورد بحث قرار می دهیم که بدانیم چه اتفاقی در مورد آمپلی فایرها به وجود می آید بله ماسفت ها در آمپلی فایرها هم مدام در حال خاموش روشن شدن هستند و متاسفانه خروجی این ترانزیستورها امواج مربعی شکلی می سازند نه امواج صوتی سینوسی در نهایت توسط یک سلف و خازن تقریبا شبیه سازی شده به همین خاطر بعد از گذشت حدود یک یا چند ساعتی گوش شنونده خسته میشود و خشک بودن صدا مشخص می شود استفاده از خازن یک میکروفاراد و یا بالاتر در خروجی این آمپلی فایرهای کلاس D به نوبهی خود باعث حذف فرکانس های صوتی بالا می شود
آمپلی فایر کلاس G همان AB می باشد با تفاوت تغییرات در تغذیه جهت بهبود بازدهی انرژی بهتر که خود این امر باعث می شود سیستمی بسیار پیچیده و هزینه برتر با قطعات بیشتر باشد اما در کیفیت تفاوت چندانی ندارند کلاس H هم مانند کلاس G فقط بیشتر بر موضوع انرژی تاکید شده و برای مدارات کوچک اصلا به صرفه نیستند و بیشتر و بیشتر در امپ های توان بالا کاریی دارند
بازهم جای بحث زیاد دارد اما به همین قدر اکتفا می کنیم اما در ترانزیستورهای BJT اینطور نیست هرمقدار که شکل موج ورودی در بیس ایجاد شود به همان شکل در امیتر یا کلکتور تقویت شده تفاوت این است
بنده با بسیاری از تولید کنندگان به ظاهر مدعی و قدیمی ( که همیشه چوب تجربه و سن خودشان را به ما زده اند اکثرا هم کنار کشیده یا در نهایت ورشکست و ناتوان و عاجز از تولید و کار کنار کشیدهاند ) که تبادل اطلاعات و یا پرسش هایشان را پاسخ داده ام متوجه شده ام که اکثرا یا آزمون خطا یا کپی و جعل کرده و ( که متاسفانه با اصطلاح زیبای مهندسی معکوس عنوان و برچسب داده اند ) عمری به اشتباه مسیر ها را اشتباه رفته و هرچه بیشتر تلاش کردهاند بیشتر درمانده شدهاند . این جهان بینی بنده است که
همیشه راه رسیدن به خوشبختی دشوار
و راه رسیدن به مصیبت هموار
است
قصد نصیحت ندارم اما واقعا بیثوادی بدترین درد اقشار جوامع ضعیف است
کمی بیشتر زحمت بکشید و راه بهتر را انتخاب کنید یقینا به خروجی و نتیجه بهتر خواهید رسید
باور بفرمایید حتی در ساده ترین موارد هیچ دانشی ندارند حتی توان یک آمپلی فایر را که باید در ابتدا هر آماتور بداند نمی توانند محاسبه کنند ، یاد دارم یک آمپلی را وقتی تست کردم متوجه شدم یکی از خروجی های مثبت یا منفی از دیگری کمتر و به جای حدود نسبت۵۰ به ۵۰ یکی از خروجی ها کمتر از ۲۰ درصد کار می کرد و با ترکیب این دو خروجی پوش پول صدای ناقصی ایجاد می شد که کسی بدون تجهیزات زیاد متوجه نمی شد و این اکو آمپلی فایر حدود بیست سال در ایران تولید و مصرف شده بود در اکثر موارد حتی ترانزیستورهای قدرت خروجی مثبت و منفی به یک اندازه گرم نمی شوند و درست بایاس نشده بودن همین جوری وارد بازار و عرضه شده و بسیاری دیگر منبع تغذیه های نادرست ، سیم کشی ها و مدارچاپی های غیر استاندارد و ضعیف ، استفاده از قطعات ناصحیح و فیک برای کاهش قیمت ، مچ نشدن قسمت ها و بسیاری از این جمله ، خود طراحی و ساخت یک فیبر مدار چاپی نیاز به مهارت ، تخصص و تجربه و دانش زیادی دارد که حتی بنده بارها و بارها در مدارات برندهای معروف دنیا این ضعف را دیدهام
از موضوع خارج نشویم
امپلیفایرهای D محاسنی هم دارند مانند ارزانتر بودن فضای کمتر اشغال کردن ، سبک بودن ، مصرف بسیارپایین برق ، به صرفه بودن ، حرارت کمتر و ،...
ولی در نهایت هیچ شخص حرفهای این تیپ و کلاس ( D ) کار را در دنیا نمی پذیرد و در بین به اصطلاح صدابازها جایگاه خاص و بالایی ندارند
آمپلی فایرهای کلاس AB که همیشه مورد نظرم بوده معایبی دارند
مانند ؛ حجم و وزن زیاد ، قیمت و تعداد بالای قطعات ، مصرف برق بیشتر ، فضای اشغال شده و دیگر موارد
عزیزان در مقالات دیگر خاطرنشان کردیم بازهم متذکر و یاد آور می شویم
گول تبلیغات ، اسم و برند و معروفیت ، موجودی زیاد در بازار که معمولا زمانی که یک کالا در بازار سیاه زیاد دیده می شود امروزه ، در ذهن شما و ضمیر ناخودآگاهتان تصور می شود که حتما مناسب و عالی ست و فروشندگان هم طبق روال همیشه شروع به تعریف و تمجید و دروغ می کنند
حالا اگه یه ادم حرفهای به پست همین فروشندگان بخورند یا لال می شوند یا مثل همیشه شروع به مغلته می کنند
هیچ وقت ، هیچ وقت ، یک امپلی فایر ۵۰ وات ۱۲ ولتی در دنیا وجود ندارد و غیر از این همه دروغ می گویند
اگر امپلی فایری را دیدید با ولتاژ تک کار کرد حتما در کیفیت و قدرت و کارایی و اطلاعاتش شک کنید
یک آمپلی فایر ۵۰ وات واقعی حداقل به ولتاژ دوبل ۲۴ ولت یا همان ۴۸ ولت تک نیاز دارد حالا برای وات های بالاتر به همین نسبت اکتفا کنید حدودا
یک بلندگوی ۸ اینچ یا حدودا ۲۰ سانتی متری ( قطر دیافراگم ) موجود در بازار حال حاضر بیشتر از ۲۰ وات صدا ندارد مگر خیلی خاص یا برند معروفی باشد آن هم شاید کمی قوی تر باشد در بهترین حالت ممکن یا خوشبینانه
الباقی همه دورغ است هرچند ظاهر بلندگوها را به قول عام خفن می سازند برای فریب افکار اما باور نکنید، خیلی جالب است روی یک بلندگوی خیلی معمولی و فیک چینی نوشته مثلا ۶۰۰ وات با این حجم صدا میشه یک تالار عروسی رو راه انداخت ولی متاسفانه همیشه این دسته از افراد سود جو فقط قصد فریب دادن را دارند برای فروش بیشتر ، و ضعف کار اینجاست که تعداد بسیار اندکی از مردم به این موضوع واقفند و این امر دست دلالان را باز نگه داشته است
متاسفانه نسل جدید ( خصوصا ) تصور و درک درستی از توان و کیفیت صدا ندارند و از زمان تولد صدای مطلوب یک سیستم صوتی حرفه ای نشنیده اند تا بدانند صدای واقعی چیست و به درستی و راحتی صدای بدرد نخور به اسم سیستم صوتی امروزی را از یک صدای خوب و پر و پمونه تشخیص دهند،....
تصویر یک جفت باند سونی را در بالای این صحفه گذاشته تا عزیزان بدانند سیستم صوتی حرفه ای حدودا چیست ، لطفا حداقل برای یک بارهم که شده صدای این مدل سیستم صوتی ها را که به LBT معروفند گوش دهید بلندگوهای این سیستم ها حدود ۵۰ یا حداکثر ۷۰ وات صدا دارند ، اما به راحتی شما را راضی و فضای پیرامونتان را به لرزه در خواهند آورد ، بد نیست بداند بعد از چند ثانیه احساس ترس خواهید کرد و ضربان قلب شما به هم خواهد و ریخت و هیجان زده می شوید ،....
بعدا از شنیدن این دسته از صدای سیستم ها متوجه خواهید شد قدرت و کیفیت چیست و ۵۰ وات صدا چیز کمی نیست این تصویر برای نمونه بوده ، شما از هربرند معروف دیگر نیز این صدارو خواهید شنید تازه این ۵۰ وات صدا برای هر بلندگو جز شاهکارهای شرکت بزرگ سونی SONY V725 هستش مارک هایی مثل پایونیر و پاناسونیک یا ویکتور و آکایی و ،… و حتی برندهای اروپایی و آمریکایی نیز همین صدا را برایتان پخش خواهند کرد ، لطفا قبل از هر خرید یا انتخاب حتما یک بار صدای این مدل یا سری از سیستم هارو گوش بدید تا دیدتان بیشتر و بیشتر باز شود به علاوه چیزهایی خیلی بهتر از اینهاهم هست همه ی این مدل ها کلاس امپلی فایرهایشان AB و هایفای هست حالا تصور کنید یک امپلی فایر ۱۰۰۰ وات واقعی چه اعجازی خواهد کرد
امیدوارم این مطالب برای خوانندگان عزیز جالب و مفید بوده هیچ وقت گول برند و تبلیغات و عناوین عوام فریبی را نخورید و تا دانشتان در هر ضمینه کامل و به یقین نرسیده اید اقدام به کاری نکنید تا افراد سودجو احساس زرنگی نسبت به شما نکنند
علاقه داشتم مطالب را کاملتر برایتان ارائه دهم ولی قرار باشد وارد جزئیات بشویم کتاب باید نوشت تمام تلاشم این بود این مقاله برای همه سطح دانش مورد استفاده قرار گیرد
در مورد دیگر مطالب در مقالات بعدی به امید الله به توضیح خواهیم پرداخت
باسپاس
در پناه حق
مهندس فرزاد فتحی ۱۴۰۳/۲/۳۱